tirsdag 22. desember 2015

Bare være her å nå

WooW!
Jeg leser en bok nå som heter “lev her og nå” av Eckart Tolle. Den tar meg med på en spirtuell reise, der man jobber med å gå inn i seg selv. Gå bak og dypere enn dit tankene kan ta deg. Den går dypt inn i ditt indre, og bare være. Være her å nå. Akkurat i nuet.

Det er vanskelig og forstå, for det kan ikke forklares, det kan heller ikke tenkes. Fordi det er mye større enn tanken. Og mye dypere enn tanken. Velværet av å bare være ett menneske, akkurat nå, i dette øyeblikket. Det er en vakker følelse om man setter seg ned og kjenner.
Jeg alltid prøvd å være i øyeblikket. Men før jeg leste denne boka , har også fortiden og fremtiden alltid vært der, ganske ofte egentlig, altfor ofte. Den vil også være der selv etter jeg har lest ferdig boka. Men viktigheten av å kjenne nuet, det har fått en annen verdi. Jeg tror den hjelper meg på å gjøre meg mer bevisst på å kjenne det å være nå.

Tolle forklarer godt hvorfor fortiden og fremtiden er noe man kun bør oppsøke i relevante situasjoner. Det å hele tiden jage etter fremtiden, gjør slik man glemmer nuet, følelsen av å bare være her og nå. Fremtiden skaper også forventinger,frykt og usikkerhet. Og hva er poenget med å skape det, skape noe som ikke er der.  Tankene eller egoet vil alltid tenke fremtiden værre enn det kommer til å bli. Hva er det værste som kan skje egentlig?
Men poenget er at fremtiden vet vi ingenting om, så hvorfor være der? Skape forventinger dit, og kanskje oppleve en stor skuffelse fordi de ikke blir oppnådd er jo helt unødvending.
Fortiden sier han vi heller ikke bør søke til. Det har skjedd. Det er ikke lenger. Det var. Det er nuet som gjelder og som er, akkurat nå betyr fortiden ingenting. Men han sier også at noen relevante situasjoner, må man søke tilbake eller frem. Men jeg tenker at jeg vil søke det mye sjeldnere enn jeg har gjort. 
Jeg skal nyte øyeblikkene i jula. Bare være. Kjenne på hvor godt det er å bare være ett menneske, sammen med andre. Jeg håper og tror det vil hjelpe meg å ose av energi i øyeblikket . Og kanskje jeg setter det ubetydelige øyeblikket av å pusse tenner, betydelig. Til noe som betyr noe. For akkurat nå, det er alt vi har.



Takk for inspirasjon Eckart Tolle. Anbefaler boka til de som vil utforske det å bare være her å nå!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar